Սմարթ պետություն, կամ՝ հիբրիդային հանրաքվե
14.02.2020 | 00:34
Լինում է, չի լինում, լինում է մի պետություն, փոքր-մոքր, սար ու դաշտով, գետ ու լճով, թագավոր, նազիր-վեզիրով ու մի քիչ էլ ժողովրդով: ՈՒ էս պետության թագավորը…
Հեքիաթը շարունակեք՝ ով ինչպես ցանկանում է: Բոլոր հեքիաթները իրականության կամ արտացոլումն են, կամ ծրագրումը:
Դառնանք իրականությանը: Ապրիլի 5-ին նշանակված է Սահմանադրության փոփոխության հարցով հանրաքվե, փետրվարի 17-ից սկսվում է քարոզարշավը: Հարցի ձևակերպումը դեռ չկա, հայտնի է բովանդակությունը, որ ինքնին ձևավորում է համաձայնողների ու չհամաձայնողների երկու կողմ: Տրամաբանորեն՝ «այո»-ի ու «ոչ»-ի կողմնակիցներ, հարցի առանձնահատկությունը կասկածի տակ է դնում տրամաբանությունը: «Այո»-ի դաշտը հայտնի է՝ ՔՊ, «Հանրապետություն», ՀԱԿ՝ ըստ հրապարակային հայտարարությունների: «Ոչ»-ի դաշտը թափուր է: Միայն առաջին հայացքից: Այո, բոլոր նրանք, որ դեմ են հանրաքվեին ու համարում են բուն հանրաքվեն հակասահմանադրական, ինքնին հայտնվում են «ոչ»-ի դաշտում: Ըստ էության ու ըստ բովանդակության մերժելով գործընթացը: ՈՒ այստեղ է սկսվում բուն հեքիաթը: Հին հայկական խորիմաստ ու խորհրդավոր հեքիաթը, որ իրականության ապակուն է դիպչում իբրև ամալգամ ու դառնում հայելի, որտեղ իրականությունը և արտացոլվում է, և ծրագրվում: ՈՒ կախարդական, հեքիաթային հայելին ցույց է տալիս ոչ միայն ինչ կա, այլև՝ ինչ կա ինչ կայի խորքում:
ԲՀԿ-ն դեռ ոչ «այո»-ի, ոչ «ոչ»-ի դաշտում է: ԲՀԿ-ն, իբրև դասական բիզնես կառույց՝ որոնում է իր օգուտը, որ կձևակերպվի հավուր պատշաճի՝ ժողովրդի կողքին լինելու ու ժողովրդի ցավը տանելու մշտապես գին ունեցող բանաձևով: Գագիկ Ծառուկյանը, օրինակ, ասում է՝ այդ հարցը պետք է ժողովրդին տալ, բայց խոստանում է, որ քաղխորհրդի նիստից հետո տեսակետը կհայտնեն: ԲՀԿ-ն նաև չմիացավ ԼՀԿ-ի՝ հանրաքվեի հարցով ՍԴ դիմելու նախաձեռնությանը՝ պատճառաբանելով, որ ՍԴ-ն շահագրգիռ կողմ է՝ ՍԴ անդամները չեն կարող իրենք իրենց վերաբերող հարցը լուծել:
ԼՀԿ-ն դեմ է, բայց դեմ է «ոչ» ասելուն: «Մեր դիրքորոշումը հետևյալն է, որ հակասահմանադրական հանրաքվեի հակասահմանադրական պրոցեսի մեջ չպիտի լինի հակառակ ճամբար, պիտի լինի միայն «այո»-ի ճամբար, որովհետև իշխանությանը պետք է, որ ինչ-որ մարդիկ «ոչ»-ի քարոզչություն անեն։ «Ոչ»-ի որևէ ճակատ ձևավորելը նշանակում է իշխանությանը շանս տալ շարունակել գեներացնել ատելություն, վերջում էլ մեկի ներվերը չի հերիքի մեկի գլխին քարով կտա, կամ իրեն հայհոյողին կխփի և կունենանք արյունահեղություն, ինչին ԼՀԿ-ն միշտ է դեմ»,- ասուլիս արեց ու հայտարարեց ԼՀԿ նախագահ Էդմոն Մարուքյանը։
ՀՀԿ-ն պաշտոնապես տեսակետ չի հայտնել, անձնական տեսակետներով համարում է գործընթացը ոտքից գլուխ հակասահմանադրական և իր մասնակցությամբ չի ցանկանում լեգիտիմացնել:
ՀՅԴ Հայաստանի ԳՄ-ն հայտարարել է. «Ափսոսանքով փաստում ենք. օրվա քաղաքական իշխանությունը, չհետևելով բազմաթիվ հորդորների և զգուշացումների, երկիրը ներքաշում է հերթական արկածախնդրության մեջ: Շահարկելով և ձևախեղելով անմիջական ժողովրդավարության կարևոր ինստիտուտ հանդիսացող հանրաքվեն, իշխանությունը քողարկում է ամեն գնով մենիշխանություն հաստատելու սեփական նպատակն ու երկրի առջև ծառացած սպառնալիքները չեզոքացնելու անկարողությունը»: Բոյկոտելով ընտրությունները՝ ՀՅԴ-ն դիմել է քաղաքական կուսակցություններին, քաղաքացիական հասարակությանը, հայրենակիցներին՝ միավորել իրենց ջանքերը՝ բացառելու «Այո»-ն, և տեղեկացնում է, որ ձեռնարկելու է անհրաժեշտ քայլեր՝ առանց մանրամասնելու:
Իրավապաշտպան Ռուբեն Մելիքյանը՝ «ելնելով ժողովրդավարության ու իրավունքի գերակայության արժեքները պաշտպանելու հրամայականից»՝ իրավաբանական համայնքի շրջանակում սկսում է խորհրդակցություններ՝ օրենքով սահմանված կարգով «ՈՉ» քարոզչական կողմ քաղաքացիական նախաձեռնությամբ ձևավորելու օրակարգով»։
Հիմնավորումը՝ «վերջին օրերի իրադարձությունները ցույց տվեցին, որ ընդդիմադիր խորհրդարանական և արտախորհրդարանական ուժերը «Ոչ» քարոզչական կողմ ձևավորելու ցանկություն չեն հայտնել։ Այսպիսով, առանց այն էլ լրջորեն վիճելի սահմանադրականությունից և իրավաչափությունից զատ՝ օբյեկտիվորեն առաջանում է նաև նշանակված հանրաքվեի արդարացիության խնդիր»։ Նրա նպատակն է «ՀՀ քաղաքացիներին հնարավորություն տալ հավասարության հիմունքներով հասու լինելու ինչպես «Այո», այնպես էլ «Այո»-ն բացառող մյուս տարբերակները հիմնավորող փաստարկներին։ ՀՀ քաղաքացիներին և միջազգային հանրությանը հնարավորություն տալ ունենալու վստահություն, որ քվեարկության արդյունքները եղել են վերահսկելի և բողոքարկելի»։ Միով բանիվ՝ չարդարացան նրա կանխատեսումները, որ կլինի միայն «այո»-ի, բայց ոչ «ոչ»-ի շտաբ: Հարցը, թերևս ունի ոչ միայն քաղաքական, այլև տեխնիկական բացատրություն՝ ընտրահանձնաժողովների ձևավորման առումով:
Հարց՝ եթե հները կամ «նախորդ հանցավոր ռեժիմի» ներկայացուցիչները այնքան խելամտացել են, որ վերջապես սկսել են գնահատել իրենց լռության գինը, ինչու՞ են տարտղնված տատանվում նորերը, որ ձևավորվել են 1-2 տարում: Ի վերջո՝ կյանքն ինքն է ձրի գովազդ տրամադրում՝ լրատվամիջոցներ, հանդիպումներ, հանրության ուշադրության կենտրոնում 55 օր լինելու հնարավորություն, երբ կարող են նույնիսկ հանրաքվեն մի կողմ դնել ու իրենց քաղաքական ուժի քարոզչությունը անել, իրենց գաղափարները տարածել ու ճանաչելիությունը ապահովել մայրաքաղաքում ու մարզերում: Միով բանիվ՝ փայլուն հարթակ է ապագա ընտրություններում հիշված ու ճանաչված լինելու համար: Ինչու՞ չեն կողմնորոշվում ու պաշտոնապես հայտարարում իրենց տեսակետը, որ իբրև կուսակցություն պարտավոր են ունենալ և ուղղորդել ոչ միայն կուսակիցներին, այլև համակիրներին: Կա 3 տարբերակ. առաջին՝ իրականում ինքնուրույն ուժ չեն, այլ նախորդ կամ ներկա իշխանության սատելիտն են ու չեն կարող անկախ գործել: Երկրորդ՝ այնքան կայացած չեն ու այնքան փորձ չունեն, որ կարողանան հաշվարկել ու չսխալվել, վախենում են պատասխանատու որոշումից, որ հայտնի չէ հետագայում ինչ ազդեցություն կունենա կուսակցության ու անձամբ իրենց ճակատագրի վրա: Երրորդ՝ արտաքին միջամտությամբ ստեղծված քաղաքական հեռահար խնդիրներ ունեն և չեն ցանկանում ժամանակից շուտ բացահայտվել՝ ունենալով բոլորովին այլ նպատակներ: ՈՒ հանրաքվեի հայելին նրանց տեսանելի է դարձնում ողջ հասակով՝ նաև խաղից դուրս է դնում: Գործնականում՝ մարգինալացնում է, որովհետև փաստացի արդեն բարձրաձայնել են իրենց դիրքորոշումները՝ հնչեղ «ոչ»-ի շրջագծում, այսինքն՝ լինելու են, բայց ասելու են՝ չկանք: ՈՒ եթե «ոչ»-ի շտաբ չի ձևավորվում, մեխանիկորեն «այո»-ի շտաբը «ընդդեմ»-ից տանում է «հանուն»-ի դաշտ:
Կարո՞ղ է հանրաքվեն չկայանալ: Այո: Եթե Աժ պատգամավորների 1/5-ը դիմեր ՍԴ՝ վիճարկելով նախագահի որոշումը կամ հրամանագիրը, բայց չդիմեց: Այո, եթե ՍԴ 7 անդամներից մի քանիսը մինչև փետրվարի 27-ը հրաժարական տան, բայց հակառակ մամուլում շրջանառվող տարբեր հանդիպումների լուրերի, հրաժարականներ դեռ չկան: Այսինքն՝ հանրաքվեն կկայանա: Իսկ միջազգային կառույցնե՞րը: Եղանակ փոխու՞մ է, որ վարչապետն ու Աժ նախագահը հանդիպում են ԵԱՀԿ անդամ պետությունների դեսպաններին, արդարադատության նախարարը հեռախոսում է ԵԽ Վենետիկի հանձնաժողովի նախագահի հետ: Կամ՝ ԵԺԿ-ն է հայտարարություն անում, որ մտահոգված է Հայաստանի Սահմանադրությունում փոփոխություններ նախաձեռնելու հապճեպ գործընթացով և կոչ է անում իշխանություններին շտապ դիմել և դիտարկել Վենետիկի հանձնաժողովի կարծիքը: Դեռ ոչ: Միջազգային կառույցների գնահատականն ու քաղաքականությունը կփոխվի հանրաքվեից հետո:
Նախնական հաշվարկներով՝ հանրաքվեն պետության գանձարանից տանելու է 3 միլիարդ դրամ: Դա, հաստատ, ժողովրդի պահանջը չէ: Դա իշխանության սխալների գինն է, որ ժամանակին և ճիշտ մարտավարությամբ չկարողացավ լուծել իր համար ռազմավարական հարցը: Հավելեք 3 միլիարդին հայտնի ու անհայտ այլ ծախսեր, օրինակ՝ ԱԺ-ում լվացվող մաքուր գորգերի, վարչապետի 2 զրահապատ մեքենաների՝ մոտ 1000000 ԱՄՆ դոլար, ԱՄՆ այցի համար վարձակալված ինքնաթիռի՝ 350000 դոլար, իշխանության ինքնապարգևատրումների՝ համարյա 40000000 դոլար, տեղին ու անտեղի գործուղումների, ու հաշվարկեք՝ եթե ժողովրդին հարցնեին՝ գերադասում եք, որ իշխանությունը, ձեզ լավագույնս ծառայելու համար, ինքը լավագույնս ապրի՞, թե՞ ուզում եք, որ չփակվեն ձեզ սպասարկող մանկատները, ծերանոցները, ծննդատները, դպրոցները, կառուցվեն սպանդանոցներ՝ այստեղ ու հիմա, ի՞նչ կպատասխաներ հպարտ, բայց պրագմատիկ հայ ժողովուրդը:
Ինչ հարց էլ ձևակերպվի իբրև հանրաքվեի հարց, խնդիր է մնում ոչ միայն 650000 «այո» ստանալը, այլև ժողովրդի մասնակցությունը: Ապրիլի 5-ի կիրակին լինելու է հասարակության բևեռացման գագաթնակետ, ինչ-որ քաղաքական ուժեր կբոյկոտեն հանրաքվեն, «ոչ»-ի շտաբ կլինի, թե ոչ, քարոզչությունը, որ վաղուց սկսվել է, այրելու է կամուրջներ ու ապրիլի 6-ին անպատասխան է թողնելու հարցը՝ մենք կունենա՞նք սմարթ պետություն, որ իր ամեն լուման նպատակամետ է ծախսում, կունենա՞նք պետական կառավարման սմարթ համակարգ, որ գործում է զարգացման ծրագրերով, ոչ թե իրավիճակային լուծումներ է տալիս անհետաձգելի հարցերին: Թե՞ կշարունակվի հիբրիդային գոյակցությունը՝ համատեղելով անհամատեղելիին: Ապագայի նկատմամբ վստահությունը չի ստեղծվում լավագույնի պոպուլիստական խոստումներով, նույնիսկ ընտրական զբոսաշրջության նոու հաուով՝ Հայաստանը հեռվից սիրողների համար, կամ էլ՝ քաղաքական պոեզիայով, ստեղծվում է տնտեսական հիմքի վրա: 55 օրը հավերժություն չէ, ավարտվելու է, իսկ հետո՞: Կա՞ն երաշխիքներ, որ քաղաքական մթնոլորտը թունազերծվելու է, ձևավորվելու է բովանդակային, գաղափարական, մրցակցային քաղաքական դաշտ: Թե՞ խտանալու է ՓՐԿԻՉ վարչապետի լուսապսակը, ու նա անձեռնմխելի է դառնալու՝ դառնալով ավելի խոցելի իր վարած քաղաքականությամբ: Առավել ևս ավելի ագրեսիվ է դառնալու ՔՊ-ն, որի անհանդուրժողականությունը ԱԺ-ում սեփական ռեկորդներն էլ գերազանցելու է: Վերջապես՝ ի՞նչ է լինելու ՍԴ-ի հետ: Եթե հանրաքվեն «այո» ասաց փոփոխություններին, նոր ՍԴ-ի ձևավորման համար որքա՞ն ժամանակ է պետք ու ի՞նչ երաշխիք, որ ՍԴ նոր դատավորները չեն լինելու ներկաների վիճակում, եթե Հայաստանում ընտրություններով իշխանություն փոխվի, իմա՝ ինչպե՞ս ապահովել դատական իշխանության անկախությունը գործադիր իշխանությունից: ՍԴ 7 դատավորի հանրային պաշտոնազրկման հետևանքները թե քաղաքական են լինելու, թե տնտեսական: Եթե ցանկացած ճգնաժամ բերում է նոր հնարավորություններ, որո՞նք են ապրիլի 5-ի հանրաքվեի հայտնությունները:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ.Գ. Փետրվարի 12-ին վարչապետը հրամանագիր է ստորագրել՝ սահմանադրական բարեփոխումների մասնագիտական հանձնաժողով ստեղծելու, անհատական կազմը և աշխատակարգը հաստատելու մասին, որով սահմանվում է նաև հանձնաժողովի գործունեությունն սկսելուց հետո 3 ամսում մշակել սահմանադրական բարեփոխումների հայեցակարգը, ապահովել հանրային քննարկումը և ներկայացնել վարչապետի աշխատակազմ, մինչև 2020-ի սեպտեմբերի 1-ը մշակել և ՀՀ վարչապետի աշխատակազմ ներկայացնել ՀՀ Սահմանադրության փոփոխությունների նախագիծը: Այսինքն՝ 2020-ի աշունը սկսելու ենք նոր հանրաքվեի սպասումներով: Իսկ ի՞նչ պետության: Դարձյալ խորհրդարանակա՞ն, թե՞ նախագահական: Դեռ երկա՞ր է «Կիկոսի մահը» լինելու մեր ազգային-պետական, պաշտոնական ՀԵՔԻԱԹԸ, որ արտացոլում, բայց չի ծրագրում ապագան:
Հեղինակի նյութեր
Մեկնաբանություններ